Nieuws

Langzaam gaan er steeds meer bedrijven over van een oude analoge telefoonverbinding naar een Voice Over IP verbinding. Misschien dat je hier recentelijk op over bent gestapt of dat dit nog compleet nieuw voor je is. Dat is geen probleem. Wij hebben 9 feiten over VoIP verbindingen verzameld die je mogelijk nog niet weet:

Bellen is goedkoper

Al dan niet de belangrijkste feit over VoIP is dat het doorgaans goedkoper is dan een analoge lijn. Dit is voor binnenlandse telefoongesprekken, maar ook buitenlandse, zeker 30% goedkoper.

1 telefooncentrale over meerdere locaties

Heb je een bedrijf met meerdere locaties en hanteer je voor elk locatie een eigen nummer? Met een VoIP centrale is dit niet meer nodig. Elke locatie beschikt over hetzelfde nummer. Dit scheelt ook weer in de kosten.

Bel onderling altijd gratis

Geen zin om naar je collega te lopen voor een gesprek, omdat hij aan de andere kant van het land zit of aan de andere kant van de kamer? Omdat je toch al gratis kan bellen onderling, is dat geen probleem met VoIP. In de meeste gevallen weet je gesprekspartner bij de nummerherkenning dat je intern belt.

Goedkoper extra functies in de telefooncentrale zoals een keuzescherm en actieve doorschakeling

Om nogmaals te benadrukken hoe goedkoop VoIP kan zijn, is het verstandig om de prijzen te bekijken tussen extra opties tussen analoge verbindingen en die van VoIP. Het hebben van een openingsbericht met keuzemenu is vele malen duurder om te realiseren met een analoge lijn. Daarnaast is het bij VoIP flexibeler aan te passen naar jouw wensen.

Via je mobiel met een vast nummer uitbellen

Met de mobiele integratie van VoIP abonnementen is het mogelijk via een app te bellen met je bedrijfsnummer. Zo ziet jouw klant of zakenpartner niet dat je met een privé telefoonnummer belt.

Werkt geweldig als je geen vaste werkplek hebt

Hanteer je de werkplek 2.0 of hoger? Dan is de kans groot dat je niet elke dag met hetzelfde handtoestel belt. Met VoIP kan je simpel en snel inloggen met je eigen account op elk toestel binnen je organisatie. Zelfs als je maandag in Amsterdam werkt en dinsdag in Maastricht.

Minder kabels

Voor het verbinden van de VoIP telefoon is het niet noodzakelijk om een aparte internetkabel aan te sluiten. Je sluit je internetkabel van je werkstation in die van de telefoon en deze sluit je weer aan op de router of switch. Een kabeltje of twee minder is toch weer mooi meegenomen.

Nummer doorschakelen wanneer er geen internet is

Toegegeven ben je wel afhankelijk van een stabiele internetverbinding. Wanneer je internet uitvalt op kantoor, dan ben je ook gelijk je telefoonverbinding kwijt. Of toch niet? Het vereist weinig moeite om een VoIP centrale in te stellen om te detecteren wanneer er geen verbinding wordt gemaakt met je toestel en deze moeiteloos over te schakelen naar je mobiele telefoon. In secondes ben je weer bereikbaar.

Over een paar jaar heb je geen keus

Zelfs met al 8 feiten niet enthousiast geraakt over VoIP? KPN is al in 2019 van plan om de analoge lijnen uit te faseren. Naar verwachting gaan we over enkele jaren allemaal over op VoIP, of je het wilt of niet. Daarom is het nu een tactische zet om de noodzaak voor te zijn. Wij bij PSIS willen hier graag een steentje aan bijdragen en nodigen je uit om contact met ons op te nemen om hier verder over te babbelen.

Het is je vast niet ontgaan. De afgelopen weken zijn weer een groot aantal grote, maar ook kleine, bedrijven getroffen door de zogeheten ransomware virus genaamd WannaCry. De getroffen bedrijven ontvangen door een dubieuze Word bestand een virus dat elk bestand op het gehele netwerk onleesbaar maakt. Dit zou je voor minimaal 300 euro per bestand terug kunnen zetten. Je hoeft hier geen rekenknobbel voor te hebben om een schatting te kunnen maken hoe hoog de kosten kunnen oplopen als je bedrijf getroffen raakt door dit soort virussen. Om deze reden heeft PSIS een aantal tips/manieren opgezet om de opkomst van ransomware virussen tegen te gaan:

Zorg dat je data over een back-up beschikt

zorg er ten allen tijden voor dat je beschikt over een back-up over je meest belangrijke data. In het geval is een ransomware virus is het niet altijd veilig genoeg om dit op een NAS te draaien. Tegenwoordig kan je voor een aantrekkelijke prijs een cloud back-up nemen, die meerdere lagen van bescherming garandeert. Zo kan je na een aanval soms al binnen een half uur verder.

Zorg ervoor dat je systemen up to date zijn

Omdat Windows nog steeds de meest populaire besturingssysteem is, zijn de virussen hier ook op gericht. Met Windows 10 heb je al een streepje voor, maar met oudere versies (zoals XP en Windows 7) is jouw omgeving toch een stuk gevoeliger. Zorg er daarom voor dat je altijd de laatste versies van softwarepakketten op je werkstations hebt staan.

Investeer in een firewall en een virusscanner

In deze tijd is het aannemelijk dat je al een virusscanner hebt draaien op je pc’s, maar het komt nog vaak voor dat organisaties geen gebruik maken van een fysieke firewall op kantoor. Met een firewall zorg je er voornamelijk voor dat de virus al wordt opgemerkt en tegengehouden, voordat deze geopend zou kunnen worden door een gebruiker. Vergeet dit vooral niet up te daten!

Klik niet zomaar op links en bestanden in e-mails

Ransomware komt op dit moment het meest binnen via een e-mail. Vaak lijken deze op echte berichten van grote klanten of partners en worden niet altijd opgevangen door beveiligingssystemen. Wees als gebruiker alert hier op en controleer altijd of de links wel naar het bekende bedrijf gaan. De kans is namelijk aanwezig dat wanneer je een Word, Excel of PDF opent en daarmee de virus activeert.

Probeer het eerst te repareren

Stel je bent slachtoffer geworden van een ransomware aanval en je zou 300 euro per bestand moeten betalen. Dit betekent niet meteen dat dit noodzakelijk is. Probeer eerst je computer opnieuw op te starten in veilige modus en te kijken of je dit zelf kan opschonen. Door naar NoMoreRansome te gaan, kan je in sommige gevallen kleine virussen repareren zonder maar een euro te hoeven betalen.

Neem contact op met PSIS

Natuurlijk kan je ook direct contact opnemen met PSIS als je twijfelt of je wel beschikt over een veilige back-up of een moderne firewall, die dit tegen kan gaan. Ben je slachtoffer van een ransomware aanval en weet je niet wat je moet doen? Een van onze collega’s helpt je graag op weg om ransomware virussen zo effectief mogelijk te bestrijden. Neem contact op via de contactpagina.

De afgelopen weken zijn wij druk bezig geweest. Bij het verbouwen van onze werkvloer hebben wij een overschot aan kantoormeubilair gedoneerd aan PIT 010. PIT 010 staat voor welzijnswerk voor en door bewoners in Rotterdam IJsselmonde met ondersteuning van professionals. Hier krijgen bewoners van jong en oud de kans om onderdeel te zijn van verschillende activiteiten, waar zij normaal gesproken niet voor kunnen betalen. Denk hier aan oppas, taalcursussen of een gesprek met een vertrouwenspersoon. De organisatie is grotendeels afhankelijk van donaties en wij bij PSIS wilden hier een steentje aan bijdragen.

Afgelopen week hebben wij besloten om een kijkje te nemen naar hoe onze oude bureaus gebruikt zijn op de locaties in Rotterdam. De resultaten zijn functioneel als het niet creatief uitgedacht is. Wij zijn trots op de resultaten!

Op de foto’s zijn te zien dat de bureaus onder andere zijn gebruikt voor vergaderruimtes, schoolruimtes en zelfs als DJ tafel op een podium! Wij wensen de vrijwilligers en bezoekers aan PIT 010 veel plezier met het gebruik van onze tafels en stoelen. Voor meer informatie over de organisatie verwijzen wij door naar hun website.

Ben je zelf nieuwsgierig naar sponsormogelijkheden voor PSIS? Neem dan contact met ons op via de contactpagina.

Vandaag zijn wij gesloten om Koningsdag te vieren. Wij wensen iedereen een gezellige dag toe en vrijdag staan wij weer klaar om met jullie mee te denken.

Wij zijn allemaal bekend met de telkens veranderende regels en beleidsvormen die wij ontvangen wanneer er een beveiligingsrisico ontstaat. In de afgelopen jaren is het ineens belangrijk om leestekens en hoofdletters te gebruiken en soms zelfs een 4 cijferige code in te voeren, die je ontvangt op je mobiele telefoon. De National Institute of Standards and Technology (NIST) in de Verenigde Staten heeft dit bekeken en zo hebben wij een aantal tips, die het wachtwoordbeleid makkelijker en veiliger maken.

Tip 1: Niet meer periodiek je wachtwoorden veranderen

Uit onderzoek is gebleken dat er bijna geen meerwaarde is om maandelijks je wachtwoord te wijzigen. Dit kan zelfs het risico vergroten, omdat je sneller geneigd bent om een ingewikkeld wachtwoord op een papiertje te schrijven en deze kwijt te raken.

Tip 2: Het hoeft allemaal niet meer zo ingewikkeld te zijn

Het heeft ook geen toegevoegde waarde om verschillende leestekens, hoofdletters en cijfers te gebruiken om je wachtwoord veiliger te maken. Een computersysteem om wachtwoorden te kraken prikt hier zo doorheen. Dus als je wachtwoord op dit moment “W3lc0m3!” is, dan is het bij een serieuze kraakpoging het net zo makkelijk om “welcome” te schrijven.

Tip 3: Implementeer een validatietool

Als er een nieuw wachtwoord wordt aangemaakt, is het geadviseerd om gebruik te maken van tools die de kwaliteit van je wachtwoord meten. Hiermee voorkom je de risico dat je een wachtwoord typt die wordt aangemerkt als makkelijk te raden. Dit is vooral bedoeld om te voorkomen dat een persoon op basis van bekende persoonsinformatie kan raden wat je wachtwoord is.

Tip 4: Maak je wachtwoorden langer

Onze favoriete tip die erg sterk is, is een simpele: maak je wachtwoorden langer. Neem de moeite om 1 of 2 wachtwoorden te onthouden die meer dan 12 tekens bevat. Kraaksoftware heeft meer tijd nodig om alle combinaties uit te proberen zodra er meer letters of cijfers in zitten. Maak het in dit geval makkelijker voor jezelf om de leestekens te verminderen en de totaal aantal tekens te vergroten.

Heb je nog een tip voor ons dat door jullie organisatie wordt gebruikt om de wachtwoorden veiliger te maken? Wie weet wordt er een tweeweg authenticatie gebruikt of zelf automatisch nieuwe wachtwoorden gegenereerd. Wij zijn benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn. Meer hierover weten? Neem dan contact met ons op.

Met trots introduceren wij de nieuwe hostingpakketten voor 2017! Wij hebben gemerkt dat de regio schreeuwt om het kantoorwerk effectief, maar vooral toegankelijk te maken. Om deze reden hebben wij een vijftal pakketten bedacht om het werk weer puur en simpel te maken.

Pakket 1 – Online Desktop

Met de PSIS Online desktop heb je jouw eigen afgeschermde ICT desktop altijd en overal beschikbaar. Deze desktop wordt gefaciliteerd vanuit ons eigen sterk beveiligde datacenter en wordt door onszelf beheerd. Email wordt verzorgd door Office365 en beschikbaar gesteld op de desktop, maar is tevens ook op elk ander device met een internetverbinding beschikbaar. Voor dit online platform heb je de beschikking over de vele beschikbare apps.

Kortom, een complete en beveiligde private cloud omgeving met de mogelijkheid om je eigen applicaties beschikbaar te maken.

De belangrijkste kenmerken van de online desktop (per gebruiker) zijn:

  • 12,5 GB data opslag;
  • Backup retentie van 2 weken;
  • Antivirus op desktop bestanden en email;
  • Geavanceerde antispam filtering;
  • Email opslag 50GB;
  • Altijd de laatste nieuwe Office versie (voor 5 apparaten, ook offline);
  • Office apps, zoals Skype, Teams, Planner, Yammer, Video Portal etc.

Pakket 2 – Online Mail

Heb je al een eigen file server of NAS op kantoor, die nog prima een tijd mee kan gaan? Met PSIS Online mail ben je verzekerd van een beveiligde omgeving die altijd en overal op elk device met een internetverbinding beschikbaar is.

Deze dienst wordt beschikbaar gemaakt door Office365 en als extra unieke dienst wordt alle mail door ons geavanceerde Anti Spam filter geleid waardoor een optimale beveiliging gegarandeerd is.

Pakket 3 – VOIP

Met PSIS VOIP heb je de beschikking over je eigen telefooncentrale in de cloud. Deze centrale wordt in ons eigen data center gefaciliteerd en garandeert hiermee korte lijntjes en een hoge beschikbaarheid. Voor interne communicatie leveren we een Glo-Com licentie mee. Dit is een geavanceerde telefoniesysteem (softphone), die onderlinge communicatie nog makkelijker, leuker en efficiënter maakt.

In het basispakket heb je de beschikking over 1 telefoonnummer met 2 extensies. Uiteraard is dit naar behoefte en met extra functionaliteit uitbreidbaar.

Pakket 4 – Online Desktop + VOIP

Het beste van twee werelden kan je natuurlijk ook creëren door de online desktop en VOIP te combineren. Je complete ICT in één beveiligde en centraal beheerde omgeving.

Pakket 5 – Online mail – VOIP

Heb je al een file server of NAS die nog prima een tijd mee gaan maar wil je messaging en telefonie wel in je eigen beveiligde cloud omgeving? Combineer dan de Online mail en VOIP oplossingen voor een optimaal en betrouwbaar communicatie platform.

Prijsoverzicht

Pakket Prijs (per gebruiker, per maand)
1 Online Desktop € 49,90
2 Online Mail € 5,50
3 VOIP € 23,50
4 Online Desktop + VOIP € 72,50
5 Online Mail + VOIP € 27,50

Bovenstaande prijzen zijn gebaseerd op de al ruime basis diensten. Indien je meer functionaliteit wil, dan zijn daar uiteraard ook mogelijkheden voor aanwezig. Graag adviseren wij je in een persoonlijk gesprek zodat je zeker weet dat de beste keuze voor je bedrijfsvoering wordt gemaakt.

Omdat wij deze diensten in eigen beheer faciliteren kun je maandelijks op- of afschalen. Kortom, een unieke service voor deze diensten in de markt!

Bel voor een persoonlijk advies op maat met PSIS 076-8200208 of mail naar m.vanpelt@psis.nl

Wij bij PSIS merken het steeds vaker in ons omgeving; mensen die melden dat ze mogelijk slachtoffer zijn geworden van identiteitsfraude vanuit de sollicitatieprocedure. Omdat dit toch een uitzonderlijk iets is, hebben wij ons in het probleem verdiept en voor het gemak van onze bezoekers een uitleg geformuleerd.

Nepvacatures

Oplichters zijn actief op het internet waarbij zij d.m.v. valse vacatures identiteitsfraude plegen. Dit doen zij door het plaatsen van vacatures op online vacaturebanken, maar ook door het persoonlijk benaderen van potentiële sollicitanten via e-mail of LinkedIn. Deze vacatures zien er heel normaal en geloofwaardig uit. De zogenaamde werkgever vraagt de sollicitant om allerlei persoonsgegevens op te sturen, waaronder een kopie van een identiteitsbewijs, het bankrekeningnummer, een bewijs van het woonadres en soms verzoeken ze de sollicitant 1 eurocent aan administratiekosten over te maken naar het bedrijf. Vervolgens blijkt de vacature niet te bestaan en hebben sollicitanten allerlei belangrijke persoonlijke gegevens met oplichters gedeeld. Criminelen gaan zo aan de haal met persoonsgegevens waarmee zij identiteitsfraude plegen.

Nepsollicitanten

Dit werkt ook andersom. Net als met nepvacatures zijn er zogenaamde sollicitanten die komen solliciteren om een vacature via je website of vacaturesite. Dit resulteert in het onderstaande mailtje:

Hier is te zien dat hoe geloofwaardig een nepsollicitant kan overkomen. In het praktijk wordt hier geprobeerd om zo veel mogelijk bedrijfsgegevens te genereren. Zij proberen dan door middel van een skypegesprek met vragen en suggesties noodzakelijke informatie te winnen. Voordat je het weet loop je hoge rekeningen op van organisaties waar je nooit mee in aanraking bent geweest.

Wat doe je hier aan?

Controleer altijd de bronnen van je sollicitanten. Een snelle zoektocht op google maakt je vaak al een stuk wijzer. Daarnaast is het controleren van de links (niet aanklikken) een sterke indicatie, wanneer de e-mailadres afwijkt, of het een vreemde extensie is. Ga je online solliciteren? Let dan goed op! Bekijk of de vacature die je hebt gevonden ook op de website van het bedrijf staat. Kan je het niet vinden? Bel dan het bedrijf op. Ook kan je het Kamer van Koophandel nummer opzoeken. Stuur nooit je identiteitsbewijs op zonder dat je fysiek iemand gesproken hebt. Wanneer je het wel vertrouwt en toch je documenten wil opsturen, scherm dan je burgerservicenummer af en schrijf groot KOPIE door je identiteitsbewijs.

 

Al meer dan een jaar geleden is in Nederland de meldplicht van datalekken ingegaan. Dit houdt in dat wanneer er een datalek wordt geconstateerd, je verplicht bent om binnen 72 uur een melding te doen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Het is nog niet voor iedereen duidelijk wat precies wordt gezien als een datalek en wanneer dit moet worden gemeld. Dat gaan wij met dit bericht duidelijker maken!

Wat moet je als bedrijf doen?

Als eerst moet er gezegd worden dat er verwarring is tussen wat een beveiligingslek is en een datalek. Een beveiligingslek kan namelijk een gevonden omweg zijn, om zo toegang te krijgen tot afgeschermde data. Er wordt pas gesproken over een datalek wanneer de data daadwerkelijk in handen komt bij externe partijen die deze niet mogen inzien. Dit kan bijvoorbeeld komen, wanneer je een usb-stick kwijtraakt, of als een bedrijfslaptop met informatie wordt gestolen.

In principe hoeft niet elke datalek gemeld te worden. Je moet hier rekening houden met een aantal criteria die wel een meldnoodzaak hebben. Deze zijn onder andere:

  • Bijzondere persoonsgegevens zoals: godsdienst, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele achtergrond, lidmaatschap van een vakvereniging of strafrechtelijke persoonsgegevens.
  • Gegevens over de financiële of economische situatie van een betrokkene.
  • Gegevens die een negatief invloed kunnen hebben op iemand zijn zakelijk- of privéleven wanneer die openbaar wordt gemaakt.
  • Gebruikersnamen, wachtwoorden en andere inloggegevens.
  • Gegevens die kunnen worden misbruikt voor fraude, zoals een kopie van een ID of het burgerservicenummer.

Als er is geconstateerd dat de bovenstaande gegevens mogelijk in handen zijn van een onbevoegde partij, dan ben je wettelijk gezien verplicht om binnen 72 uur een melding hiervan  te doen.

Het is niet altijd noodzakelijk om de betrokkene op de hoogte te stellen van de lek. Dit is wel verplicht wanneer de gelekte informatie ongunstige gevolgen kan hebben voor zijn persoonlijke omstandigheden, wanneer dit op straat terecht komt.

Bij overtreding van de meldplicht, kan er een bestuurlijke boete worden opgelegd. Dit kan oplopen tot maximaal 820.000 euro. Dit wordt in de meeste gevallen bepaald na een onderzoek.

Hoe gaat PSIS met jouw datalekken om?

Afhankelijk van de diensten die worden afgenomen bij PSIS, zijn wij gedeeltelijk verantwoordelijk voor het melden van datalekken. Volgens de wet worden wij echter gezien als een “bewerker”. Dit wil zeggen dat wij niet hoofdverantwoordelijk zijn voor het melden van de datalek.

PSIS zal in alle gevallen de risico op veiligheidslekken zo klein mogelijk houden binnen de eigen services. Wanneer PSIS een datalek constateert, zal er overwogen worden of dit gemeld moet worden door de verantwoordelijke partij of dat wij hier zelf op zullen acteren. Ten alle tijden melden wij het gevonden lek aan onze klant en bespreken we gezamenlijk  de vervolgstappen.

Naast het leveren van producten en diensten, is het mogelijk om een veiligheidsconsult aan te vragen om niet alleen binnen je kantoor, maar ook veiligheidsincidenten te voorkomen in de cloud. De mogelijkheden kan je vrijblijvend vragen aan een van onze medewerkers.

Sinds kort hebben wij berichten ontvangen over ongewenste telefoongesprekken met onbekende bedrijven uit het buitenland. In samenwerking met Bicom, hebben wij een lijst opgemaakt met deze nummers en geblokkeerd in ons systeem. Op deze manier verwachten wij dat dit soort gesprekken minder voor zullen komen in de toekomst.

Kom het team versterken bij PSIS

Klinken de termen “MES”, “PPA” en “MVE” je als muziek in de oren? Dan zijn we naar jou op zoek! PSIS opent per direct zijn deuren voor een enthousiaste softwareontwikkelaar met de volgende kwaliteiten:

  • .NET
  • Biztalk
  • Workflow
  • DEV Express

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die PSIS kan bieden? Schaam je er dan niet voor om eens contact met ons op te nemen.

© 2016 PSIS B.V.